Vyskupų kelias

5 objektai

6 kilometrai

1 val. 30 min.

Šviesaus atminimo vysk. dr. Jonas Boruta pranešime „Arkivyskupo Mečislovo Reinio kankinystė – atsitiktinumas ar sąmoningas apsisprendimas?“ primena mums 1993 m. Lietuvą lankiusio šv. popiežiaus Jono Pauliaus II Kryžių kalne ištartus žodžius. Prisimindamas Lietuvos sūnus ir dukteris, sovietinės priespaudos metais nuteistus ir įmestus į kalėjimą, išsiųstus į koncentracijos stovyklas, ištremtus į Sibirą, Kolymą, nuteistus myriop, popiežius atskirai įvardijo tris Lietuvos vyskupus: „Iš jų ypač norėčiau priminti tris Bažnyčios šulus: Telšių vyskupą Vincentą Borisevičių, po ilgų tardymų ir žiaurių kankinimų nužudytą 1946 metais; Kaišiadorių vyskupą Teofilių Matulionį, kurio žemiškoji kelionė tebuvo vien skaudi kančios ir sielvarto kalvarija iki pat mirties 1962 metais; taip pat Vilniaus arkivyskupą Mečislovą Reinį, suimtą 1947 metais, o 1953 metais mirusį Vladimiro kalėjime. Buvo teisiami nekaltieji. Jūsų Tėvynėje anuomet siautėjo nežmoniška visuotinės prievartos sistema. Ji trypė ir žemino žmogų. Pasikartojo ir išsipildė tai, kas jau buvo atsitikę Golgotoje, kur Dievo Sūnus, „priėmęs tarno išvaizdą“ kaip žmogus, „nusižemino, tapdamas klusnus iki mirties“. Vilniaus piligrimų centras parengė Vyskupų kelią, kaip galimybę geriau pažinti šiuos tris Lietuvos ir Bažnyčios didžiavyrius bei savo istoriją.

ROUTE’S SITES

Vilniaus Šv. vysk. Stanislovo ir Šv. Vladislovo Arkikatedra bazilika

Katedra – vyskupo bažnyčia. Prisimenant XX a. vidurio vyskupus kankinius, pirmiausiai prieš akis iškyla Mečislovas Reinys – jo gyvenimas su šiuo miestu buvo labiausiai susietas: Vilniaus kunigų seminarijoje pirma studijuoja, vėliau dėsto, dirba pedagoginiuose kursuose ir lietuvių gimnazijoje, vikarauja šv. Jonų bažnyčioje (1914-15 m.). O šios kelios jo amžininko Vilniaus arkivyskupijos kunigo, A. Bieliausko dienoraščio eilutės mus nukelia į M. Reinio, kaip apaštalinio arkivyskupijos administratoriaus, įžengimo į Katedrą dieną: „[10.X.1942] Mat, kaip ir ingresas J. E. Arkiv. Reinio Katedron. Ties vyskupo rūmais stovi pora kaštonų [rudos spalvos arkliai] fajetonan įkinkytų. Pavėžys Ekscelenciją į Katedrą. […] Pamokslą Ekscelencija pradeda evangelijos žodžiais „Tavo sūnus yra gyvas“. Nušvietė, kad krikščioniškais pagrindais sutvarkytos bažnyčios, visuomenės ir tautos gyvenimas yra sveikas ir patvarus.“ Šią tarnystę arkivyskupui tenka prisiimti be galo sudėtingu laiku – nacių, vėliau sovietų okupuotame Vilniuje, dar visai neseniai priklausiusiame Lenkijai, arkivyskupą metropolitą R. Jałbrzykowskį 1942 m. kovo mėnesį ištrėmus į Marijampolę.

Katedros aikštėje prisimename ir 2017 m. birželio 25 d. įvykusias pal. T. Matulionio beatifikacijos iškilmes. Nors Vilnius nebuvo pal. vyskupo Teofiliaus tarnystės vieta, tačiau Vilniaus katedrą lankė ne kartą, taip pat ir 1936 m., grįždamas po kelionių JAV ir Šv. Žemėje į Lietuvą. Tikrai stabtelėjo ir prie šioje katedroje palaidoto arkivyskupo J. Ciepliako, 1925 m. gruodį paskirto Vilniaus arkivyskupu, pal. Jurgiui Matulaičiui sudėtingomis politinėmis aplinkybėmis atsistatydinus. Mirė dar nepradėjęs eiti pareigų, pakeliui į šį – tuomet Lenkijos – miestą. T. Matulionis jį gerai pažinojo, nes kartu tarnavo Leningrade ir patyrė bolševikinės Rusijos persekiojimus. Ganytojas susitiko tąkart su arkivyskupu Jałbrzykowskiu, po J. Ciepliako mirties perėmusiu arkivyskupijos vairą. Vyskupui Matulioniui buvo brangus čia gerbiamas šv. Kazimieras, kurio minėjimo dieną 1900 m. buvo įšventintas kunigu. Antrojo pasaulinio karo įkarštyje, 1943 m. jis buvo paskirtas Kaišiadorių vyskupijos ganytoju. Ne viename Rusijos kalėjime iki tol kalėjęs vyskupas elgiasi principingai: protestuoja prieš priverstiniams darbams nacių grobiamus jaunus žmones, atsisako pasirašyti padėkos laišką Stalinui „už Lietuvos išvadavimą“, sovietams plėšiant bažnyčias, areštuojant kunigus, draudžiant mokyti vaikus tikėjimo tiesų, inicijuoja vyskupų konferencijos posėdį – jame dalyvauja ir M. Reinys – bendrai pozicijai dėl tolesnės laikysenos priimti. Savo aplinkraštyje kunigams, artinantis frontui, 1944 n. liepos 3d., taria: „Ryšium su artėjančiais karo veiksmais ir galimybe sulaukti įvairių netikėtumų, didžiai gerbiamiems dekanams pranešama: – jei visi parapijiečiai būtų priverstinai evakuojami iš Lietuvos, tai su jais turi vykti ir kunigai; – jei dalis parapijiečių savanoriškai ar priverstinai išvyktų iš gyvenamųjų vietų, tai klebonai ir kunigai, turį kokias nors pareigas, turi likti vietoje; -be kurijos leidimo niekas iš kunigų neturi pasišalinti iš vyskupijos teritorijos. Pasitikėkime Jėzaus Širdies Gailestingumu, Dievo Motinos globa, šv. Juozapo ir šv. Kazimiero užtarimu!“

V. Borisevičius oficialiai Telšių vyskupijos valdytoju tampa nuo 1944 m., mirus vyskupui J. Staugaičiui. Į Šv. vysk. Stanislovo ir šv. Vladislovo katedrą galime žvelgti kaip į simbolinę Dievo tarnų V. Borisevičiaus bei M. Reinio susitikimo vietą (tikroji jų susitikimo vieta – M. Reinio butas, kuriame jis gyveno paskutinius kelerius metus iki suėmimo, Pilies g. 8 – šiame pastate dabar įsikūrusi LKMA). Po pirmojo arešto paleistas vysk. Borisevičius iš kalėjimo nuvyko pas arkivyskupą M. Reinį – ilgai su juo kalbėjosi, ruošdamasis atsisakyti bendradarbiauti su sovietų tarnybomis ir tikėtinam vėlesniam suėmimui.

Vyskupo mitros užsidėjimas tuo metu prilygsta vainikavimui erškėčiais. Šie mūsų vyskupai, sekdami Gerąjį ganytoją, pasirinko dėl ganomųjų guldyti savo gyvybę. Tremtinių koplyčioje yra žemių iš bendrojo kapo netoli Vladimiro kalėjimo, kuriame buvo palaidotas M. Reinys, kapsulė. Viename iš griežčiausių SSRS kalėjimų be arkivyskupo M. Reinio kalėjo pal. T. Matulionis, kunigas, politikos bei visuomenės veikėjas Vl. Mironas, užsienio reikalų ministras P. Urbšys su žmona bei eilė kitų tautiečių.

Katedros lankymo laikas:
I – VI: 07:00 – 18:00
VII: 07:00 – 19:00
Ekskursijos viduje negalimos Šv. Mišių metu.
Šv. MIšios (LT)
I – VI: 08:00, 12:30, 17.30.
VII: 08:00, 09:00, 10:00, 11:15, 12:30, 17.30.

Šv. Mišios (lotyniškai)
VII – 18:30.

Dėl Vilniaus Katedros požemių lankymo –
Bažnytinio paveldo muziejus
+370 600 12080
katedrospozemiai@bpmuziejus.lt
www.bpmuziejus.lt
Iškilmės – Atlaidai
Šv. Kazimiero iškilmė –  Kovo 4 d.

Dievo Gailestingumo šventovė

Svarbus yra vyskupų Reinio ir Matulionio vaidmuo skleidžiant Dievo Gailestingumo kultą. 1940 m. Mečislovas Reinys paskiriamas Vilniaus ordinaro R. Jałbrzykowskio vyskupu pagalbininku – augziliaru. Užėjus naciams, paskui sovietams, vyskupijos valdymą jam tenka perimti porą kartų. Būtent arkivyskupas Reinys 1942 m. gegužės 29 d. patvirtina Dievo Gailestingumo vainikėlio maldą. Ši šventovė, tuo metu dar Švč. Trejybės bažnyčia, 1946 – 1947 m. yra paskutinė pal. Mykolo Sopočkos tarnystės vieta Vilniuje, prieš visam laikui pasitraukiant į Balstogę. Kunigas, pastebėjęs, jog pamaldų lankytojai nei lenkų, nei lietuvių kalbos gerai nesupranta, kreipėsi į tuometinį Vilniaus arkivyskupijos valdytoją Reinį, siūlydamas joje įvesti pamaldas rusų kalba. Arkivyskupas, suvokdamas svarbą, jog ir su antra okupacija atvykę rusakalbiai galėtų rasti kelią pas Dievą, priimti sakramentus, pasiūlymui pritaria. Tų pačių metų balandį, pal. M. Sopočkai dar tarnaujant šv. Jonų bažnyčioje, palankiai sutiko ir kitą jo prašymą – pirmąjį sekmadienį po Velykų leisdamas švęsti Dievo Gailestingumo šventę, kurios įsteigimo primygtinai prašė Jėzus per šv. vienuolę Faustiną. Tai buvo pirmas šios – visuotinės Bažnyčios liturginiame kalendoriuje įrašytos tik nuo 2000 m. – šventės minėjimas.

Gali būti, kad Dievo Gailestingumo apaštalą pažinojo ne vien arkivyskupas Reinys. Labai tikėtina, jog Matulionis buvo asmeniškai susitikęs su pal. Mykolu Sopočka, nes tuometinis Kaišiadorių vyskupijos prelatas Juozapas Labukas buvo šio kunigo bendramokslis Vilniaus kunigų seminarijoje ir bendradarbis Vilniaus krašte. O apie Vilniuje gyvenusią seserį Faustiną, jos šiame mieste patirtus Jėzaus apsireiškimus bei perduotą Dievo Gailestingumo žinią pal. Teofilius sužinojo iš seserų benediktinių. Dėl asmeninio pasiaukojimo Švč. Jėzaus Širdžiai ir jai puoselėjamo pamaldumo, vyskupas Matulionis išsyk pajunta artumą žiniai apie iš šios Širdies srūvantį neišsenkamą Dievo Gailestingumą. Šio paveikslo kopiją turėjo savo privačioje koplyčioje, o 1943 m. birželio 6 d., iš Kaišiadorių rašydamas nuoširdų laišką draugui kunigui Vincui Dainiui, įdėjo Gailestingojo Jėzaus paveikslėlį, platindamas šį pamaldumą: „Siunčiu jums Viešpaties Gailestingumo paveikslėlį – šaukitės į Dievo Gailestingumą, kuris Jus apsaugos.“

Gailestingojo Jėzaus paveikslas, šiuo metu esantis centriniame šios šventovės altoriuje, buvo baigtas tapyti 1934 m. birželio-liepos mėnesį, o kaip tik tuo metu Kaune birželio 28 d. – liepos 1 d. vyko Nacionalinis Eucharistinis kongresas, kurį vainikavo liepos 1 d. pasirašytas Lietuvos paaukojimo Švenčiausiajai Jėzaus Širdžiai aktas. Tarp gausių parašų po šiuo aktu – Lietuvos Prezidento A. Smetonos, vyskupų M. Reinio, T. Matulionio, V. Borisevičiaus parašai.

Jau daugiau nei dešimt metų šioje šventovėje vyksta nuolatinė Švč. Sakramento adoracija. Neabejotina, jog palaimintasis Teofilius tuo labai džiaugtųsi – ne kartą kalintas, ne visuomet įkalinimo vietose turėjęs galimybę aukoti Mišias, labai ilgėjosi Eucharistijos. 1937 m., minint Lietuvos krikšto 550 metines, jo uoliu rūpesčiu seserų benediktinių vienuolyne Kaune buvo pradėta nuolatinė Švenčiausiojo Sakramento adoracija. „Ateikite, pagarbinkime Jį !”.

Šventovės durys atviros visą parą.
Šv. Mišios (LT)
I – VI: 10:00, 12:00, 20:00.
VII: 10:00, 12:00, 18:00, 20:00
Šv. Mišios (PL)
I- VII: 16:00
Šv. Mišios (FR)
Pirmaisiais mėnesio penktadieniais 18:00
Dievo Gailestingumo vainikėlio malda meldžiamasi kasdien 12:45, 15:00 (LT), 15:40 (PL)
Iškilmės – Atlaidai
Dievo Gailestingumo iškilmės švenčiamos pirmąjį sekmadienį po Velykų.
Gailestingumo savaitė pradedama švęsti nuo antrosios Šv. Velykų dienos ir baigiasi Dievo Gailestingumo sekmadieniu.
Mažieji atlaidai švenčiami kiekvieno mėnesio 5 d.
Penktadieniais po 20:00 Šv. Mišių vyksta šlovinimo vakarai.

Vilniaus KGB (NKGB (MGB)) kalėjimas

V. Borisevičius šiame kalėjime pirmą kartą nuo 1945 m. gruodžio 18 d. šešias paras išlaikomas kaltinant jį antisovietine veikla, ryšiais su partizanais, mėginant ir užverbuoti. Nepavykus palaužti, buvo paleistas, kad apsispręstų. Po pokalbio su arkivyskupu Reiniu 1946 m. sausio 3 d. NKGB (MGB) vadovybei parašė: „Po to, ką aš išgyvenau paskutinėmis dienomis, Šv. Jono Evangelijoje (10,11) perskaityti Atpirkėjo žodžiai: „Geras ganytojas už avis guldo gyvybę“, mane giliai sukrėtė. Dėl to aš pareiškiu, kad įskundimai visiškai nesuderinami nei su mano titulu, nei su pareigomis, nei su sąžine ir tai daryti kategoriškai atsisakau. Jei aš nusikaltau, turiu pats išpirkti savo kaltę, o ne kas nors kitas už mane. To reikalauja mano religija.“ Sąmoningai ar ne, antrą kartą suimamas M. Reinio 62-ojo gimtadienio dieną – vasario 5-ąją. Buvo kankinamas, tardomas. Po beveik 7 mėnesių, rugpjūčio 28 d. LSSR MVD kariuomenės tribunolas nuteisia vyskupą mirties bausme ir kitą dieną perveža į Lukiškių kalėjimą.

Praėjus lygiai metams po vyskupo Borisevičiaus pirmojo arešto, 1946 m. gruodžio 18 d., suimamas ir čia iki 1947 m. lapkričio mėn. kalinamas Kaišiadorių vyskupas Matulionis. Buvo kaltinamas uždraudęs kunigams skelbti bažnyčiose politinio turinio informaciją, įspėjęs katalikišką jaunimą nestoti į pionierių ir komjaunuolių organizacijas, raginęs padėti dėl karo ir tremčių nukentėjusiems žmonėms. Buvo tardomas. Tarp tardytojams pateiktų atsakymų galima perskaityti: „Prisipažįstu, kad mano laiškai tikintiesiems buvo prieš bolševizmą, prieš Tarybų valdžią. […] Priežastis paskatinusi mane parašyti šiuos kreipimusis, buvo mano nepritarimas Tarybų valdžios politikai religiniu klausimu; mano nuomone Tarybų valdžia persekiojo religiją, todėl aš ir raginau tikinčiuosius melstis už tai, kad nebepasikartotų 1940 metai, kai Lietuva įėjo į Tarybų Sąjungos sudėtį. […] O jeigu Tarybų valdžia vis dėlto būtų grįžusi į Lietuvą, aš norėjau, kad tikintys lietuviai griežtai laikytųsi religijos, nepasiduotų bolševikų ir jų sukurtų organizacijų vykdomai antireliginei propagandai.“ Kadangi vyskupas Matulionis gerai išmanė Bažnyčios kanonus ir sovietinius įstatymus, tardytojams nepavyksta surinkti teismo medžiagos. Sprendimą priėmė Maskvoje veikęs Ypatingasis Pasitarimas (Осо́бое совеща́ние при МГБ СССР) 1947 m. nuteisęs Kaišiadorių vyskupą kalėti septynerius metus ypatingo režimo Vladimiro kalėjime, į kurį iš Vilniaus išvežamas lapkričio 19 d.

1947 m. birželio 12 d. M. Reinys sovietų valdžios areštuojamas už “tarpininkavimą tėvynės išdavikams, dalyvavimą antitarybinėje, nacionalistinėje organizacijoje ir antitarybinę agitaciją“. Arkivyskupą buvo bandoma užverbuoti nuo pat antrosios okupacijos pradžios, šantažuojant į nelaisvę patekusių giminaičių likimu – 1941 m. ištremta daug M. Reinio artimųjų: broliai Kazimieras ir Jonas, seserys Emilija ir Leokadija. Siekta, kad jis bažnytinės vyresnybės vardu pasirašytų kreipimąsi į miško brolius, ragindamas juos legalizuotis. Savo kategorišką atsisakymą tai daryti arkiv. Reinys pagrindė Bažnyčios kanonais, draudžiančiais kištis į politiką. Buvo tardomas. 1947 m. birželio 16 d. protokole sovietinis tardytojas Golycinas įrašė: „Klausimas: Kas Jus paskatino rašyti antitarybinio ar, kaip Jūs vadinate, antibolševikinio-antikomunistinio turinio straipsnius? Atsakymas: Prieš bolševizmą nukreiptus straipsnius spaudoje aš rašiau visiškai sąmoningai, kaip žmogus, nepritariantis bolševikinei ideologijai ir pasaulėžiūrai.“ Nuteistas tais pačiais metais 8 metams laisvės atėmimo griežtojo rėžimo Vladimiro kalėjime (1989 m. reabilituotas). Laisvės atėmimui einant į pabaigą, neaiškiomis aplinkybėmis miršta.

Okupacijų ir laisvės kovų muziejus
I – II nedirba.
III – VI: 10:00 – 18:00.
VII: 10:00 – 17:00

Lukiškių kalėjimas

Pastatytas dar carinės Rusijos laikais – 1904 m. – moderniausias kalėjimas tuometinėje imperijoje. Jame teko kalėti ne vienai iškiliai Lietuvos asmenybei, tarp jų: V. Kudirka, Žemaitė, Lietuvos Nepriklausomybės akto signatarai Jonas Vileišis, Mykolas Biržiška, partizanų vadas Adolfas Ramanauskas-Vanagas; buvo kalinami Lietuvos politiniai kaliniai, partizanai, nacių okupacijos metais kalėjimo teritorijoje, prieš išvežant sušaudyti Paneriuose, buvo laikomi žydai.

Carinių laikų kalėjimas su šv. Mikalojaus Stebukladario bažnyčia gali mums priminti pirmąją pal. T. Matulionio atliktą bausmę, kai 1910 m. už mišrioje – stačiatikės ir kataliko – šeimoje gimusio kūdikio krikštą buvo nuteistas vieneriems metams nelaisvės. Kadangi caro valdžia už konfesinius nusikaltimus katalikų kunigų į kalėjimą nesodino, bausmę buvo leista atlikti vienuolyne Peterburge. Pats pal. Teofilius tokio laisvės suvaržymo bausme nelaikė, veikiau prasmingomis rekolekcijomis, mąstydamas ir apie krikščionių susiskaldymo gimdomus nesusipratimus, kliūtis išganymui. Paskui, labai greitai po slaptų šventimų 1929 m. į vyskupus, bolševikinėje Rusijoje kalintas ne kartą – Solovkų salose buvusio vienuolyno patalpose įrengtame kalėjime, iš jo perkeltas į kalėjimą Leningrade, paskui – į lagerį prie Ladogos ežero. Ten dirbo itin sunkius fizinius darbus – buvo dienų, kai ant savo pečių per šakas ir akmenis šimtą ar daugiau metrų iš miško į kelią išnešdavo po 12 m3 malkų. Dėl šio darbo tampa neįgalus. Lietuvos vyriausybei ėmusis žingsnių ir susitarus dėl mainų kaliniais, 1933 m. vyskupas (nuo 1929 m.), su kitais bolševikinėje Rusijoje kalintais lietuviais kunigais, buvo sugrąžintas į Lietuvą. Mainais į lietuvius kunigus į Rusiją išsiųstų kalinių grupėje buvo būsimas Tarybų Lietuvos vadovas A. Sniečkus. Nepaisant patirtų sunkių išbandymų, kentėjimų, vyskupas Matulionis visą gyvenimą, matydamas svarbą, degs noru grįžti misijoms į Rusiją.

Dievo tarnui M. Reiniui Lukiškių kalėjime teko sėdėti 1919 m. už kalbą, pasakytą minint pirmąsias Lietuvos Nepriklausomybės metines. Suėmė jį ir Lukiškėse pasodino tuo metu Vilniuje šeimininkavę bolševikai. Vėliau kaip įkaitas su kitais lietuviais iki liepos mėn. kalėjo pirma Daugpilyje, o paskui Smolenske. Lietuvos ir Rusijos vyriausybėms pasikeitus kaliniais, kun. M. Reinys atgauna laisvę ir sugrįžta. Remdamasis P.Dogelio atsiminimais bei paties Reinio pasakojimais, šio pirmojo kalinimo ir išlaisvinimo sunkumus ir išbandymus yra aprašęs P.Dovydaitis jubiliejiniame rašinyje „Vyskupui Mečislovui Reiniui laiškas jo amžiaus 50 metų sukaktuvių proga“: „Vilnių užėmusiems bolševikams Tu buvai dagys aky. Mat buvai ne tik sausas „štubengelertas“, t.y ne tik kabinetinis mokslo žmogus ir mokytojas, bet ir visuomenininkas. Toks būdamas, Tu, jei turėdavai kur galimumo kokią viešą paskaitą paskaityt, su bolševizmu nekoketuodavai, kaip kad kai kas iš katalikų darė. Dėl to bolševikai pirmiausia puldavo Tave savo laikraštpalaikiuose, o kai buvo priversti iš Vilniaus sprandatrūkčiais nešdintis, tai su kitais įžymesniais Vilniaus lietuvių veikėjais ir Tave jie pasigrobė kaip įkaitą. Tai reiškė, kad Tavo lyginamasis svoris jau tuomet buvo neeilinis. Areštavę Tave 1919 m. vasario mėn. 23 d., paleido tik lygiai po penkių mėnesių. Būdamas specialybe psichologas ir nelabai kalbus atsilankantiems pas Tave intervjuvistams, vienam tokių šį savo gyvenimo penkių mėnesių laikotarpį pavadinai „specifinio malonumo“ laikotarpiu ir jį taip apibūdinai vienu sakiniu: „1919 metais bolševikai davė geros progos per penkis mėnesius jų lėšomis pažinti Vilniaus, Daugpilio ir Smolensko kalėjimus, jų malonumus su…visomis jų blakėmis asmeniškai patirti ir tuo būdu gerai susipažinti su kalinio psichologija.“

Vyskupas V. Borisevičius čia buvo kalinamas paskutinius savo gyvenimo mėnesius po mirties nuosprendžio – nuo 1946 m. rugpjūčio 29 dienos. Iškalbinga, jog tą dieną Bažnyčia mini šv. Jono Krikštytojo nukankinimą, apie kurį yra parašyta „Jis pats nebuvo šviesa, bet turėjo liudyti apie šviesą“ (Jn 1,8). Kunigystės kelio pradžioje, 1913 m. Kalvarijoje, V. Borisevičius tarnavo kalėjimo kapelionu, o 1946 m. lapkričio 18 d. paskutinius jo žingsnius žengė pats būdamas kalinys.

Tuskulėnų rimties parko memorialinis kompleksas

Kapas jam buvo skirtas tarp nedorėlių,
Laidojimo vieta su piktadariais,
Nors jis nebuvo padaręs nieko bloga
Nei ištaręs melagingo žodžio (Iz. 53,9)

Dievo tarno Vincento Borisevičiaus palaikai Tuskulėnuose archeologų rasti ir antropologų identifikuoti 1994-aisiais, Valstybės saugumo departamentui nustačius toje vietoje masinę kapavietę. Buvo atrasta, jog Tuskulėnų dvaro parke buvo užkasta beveik tūkstantis sovietų saugumo vidaus kalėjime nužudytų žmonių – patriotų ir karo nusikaltėlių, Raudonosios armijos dezertyrų ar marodierių.

Bendrame kape, tik Rusijoje, greta Vladimiro kalėjimo, palaidotas ir kitas vyskupas kankinys M. Reinys. Artinantis jo paleidimo į laisvę datai, vyskupas miršta neaiškiomis aplinkybėmis. Po žemių kapsulę saugoma Vilniaus arkikatedros Tremtinių koplyčioje ir gimtosios Daugailių parapijos (Utenos apskrityje) šventoriuje – jos buvo parvežtos pirmaisiais Atgimimo metais iš Vladimiro kalėjimo kapinių. Iki šių dienų yra mus pasiekęs G. Štarkės – diplomato, Vokietijos ambasados Maskvoje patarėjo, vienerius metus Vladimire kalėjusio kartu su arkivyskupu, liudijimas (https://www.proquest.com/openview/8935f9e302fd19af30dcd25134a329fe/1?pq-origsite=gscholar&cbl=1819501), jog M. Reinys už visus kameros kalinius buvo didesnis ne ūgiu, bet savo laikysena ir dvasiniais bruožais. 1951 m. žuvus vienam kaliniui, arkivyskupas guodė ir ramino kitus: „Neliūdėkime, nukankintieji kovoja drauge su mumis. <…> Jie stiprina mūsų gretas. Tebus pašlovinti nenusilenkę netiesai. Jie gyvens amžinai”. Artimiesiems apie vyskupo M. Reinio mirtį buvo pranešta tik po pusmečio, 1954 m. gegužę.

Nepaisant garbaus amžiaus, sunkių kalinimo sąlygų ir patirtų kentėjimų Vladimire, vyskupui Matulioniui pavyksta 1956 m. grįžti į Lietuvą. Neeilinės ištvermės Palaimintasis, ir toliau nepalenkiamai laikėsi vyskupo prerogatyvų, nepasidavė valdžios spaudimui ir siekiui jį palenkti. 1962 m. vasario 9 d. – 33-ųjų vyskupystės metinių dieną – pasiekė Šventojo Tėvo telegrama su pranešimu, jog jam suteikiamas arkivyskupo titulas „už pagirtiną tvirtumą tiek metų einant Gerojo Ganytojo pareigas Šventojoje Bažnyčioje“. Vos po kelių mėnesių, rugpjūčio 20 d., būdamas aštuoniasdešimt devynerių, miršta Šeduvos tremtyje. Prieš porą dienų jį buvo aplankiusi iki šiol nematyta med. sesuo, suleidusi „vitaminų C ir B12″ injekciją, o po kiek laiko ir saugumiečiai, nepagailėję senoliui nei grasinimų, nei smūgių. Į laidotuves į apsuptus Kaišiadoris, nepaisant draudimų apie laidotuves skelbti iš sakyklų bei skambinti varpais, susirinko virš šimto kunigų ir keli šimtai pasauliečių. Palaidojus Kaišiadorių katedros kriptoje, kapas buvo užrakintas.

V. Borisevičiaus palaikai 1999 m. (rugsėjo 27 d.) buvo perlaidoti Telšių katedros kriptoje. 1991-aisiais pradėta vyskupo beatifikacijos byla. 2018 m. baigtas vyskupijos bylos etapas ir surinkta medžiaga perduota į Šventųjų skelbimo dikasterijai Vatikane.

Lankymo valandos
III – VI: 10:00 – 18:00
VII: 10:00 – 17:00.
I – II nedirba.

Bilietai:

6 € suaugusiems
3 € studentams, senjorams

Tel. nr.: + 370 646 49629
El. adresas: tuskulenai@genocid.lt